40+ Geniale SEO Copywriting Tips om Rankings te verbeteren in 2022

Het schrijven van aantrekkelijke SEO-teksten vinden veel mensen vaak moeilijker dan het klinkt. Het is namelijk een combinatie van twee afzonderlijke vaardigheden – creatief schrijven en schrijven voor zoekopdrachten. Deze twee taken zijn op zichzelf goed te doen, maar als ze worden gecombineerd, krab je jezelf al snel achter de oren.

Het goede nieuws is dat zoekmachines eigenlijk net zo denken als mensen. Ze willen content ranken die interessant én nuttig is voor hun gebruikers.

Dit betekent dat het schrijven van hoogwaardige en prettig leesbare teksten een fundamenteel onderdeel van je SEO-strategie zou moeten zijn. Het kan de bouncepercentage verlagen, links naar de pagina verhogen en het laat Google zien dat jouw content de beste is.

Dus hoe schrijf je dit soort teksten? Het is niet zo moeilijk als je denkt. Hier zijn 40+ eenvoudige SEO copywriting tips voor jouw team:

Schrijf voor je lezers

Lijkt vanzelfsprekend, nietwaar?

Maar de meesten van ons schrijven niet voor onze lezers; we schrijven voor wie we denken dat onze lezers zijn. We geven ze content waarvan we denken dat ze die willen. Het is een makkelijke val om in te trappen, maar gelukkig is de oplossing ook makkelijk.

De eerste stap is om uit te vinden wie je lezers zijn. Haal hiervoor bijvoorbeeld gegevens uit Google Analytics, praat met klanten om hun ‘buyer personas’ te schetsen of onderzoek de reacties die je artikelen teweegbrengen. Het is een stuk makkelijker om voor je lezers te schrijven als je weet wie ze zijn.

Word daarna specifiek. Schrijf voor jouw lezers en alleen voor jouw lezers. Vermijd brede, algemene inhoud die de massa aanspreekt, en geef je publiek iets op maat. Het is een ‘boetiekervaring’ die ze alleen van jou zullen krijgen, en het zal ervoor zorgen dat ze terugkomen voor meer.

Wees ook niet bang om woorden als “je, jij of jouw” te gebruiken. Het is nog een signaal naar je lezer dat deze inhoud voor hen gemaakt is. Uiteraard kan de aanspreekvorm wel verschillen afhankelijk van je type business of lezers.

Maar de beste manier om voor je lezers te schrijven is misschien wel de eenvoudigste van allemaal. Verspil hun tijd niet! Vertel hen onmiddellijk wat ze hebben aan jouw content of verhaal, wees to-the-point en vermijd herhaling of repetitieve informatie in je teksten.

Vermaak je lezers

We zijn allemaal op zoek naar een beetje plezier. Als je jouw teksten kunt voorzien van een vleugje humor of iets intrigerends, is het waarschijnlijk dat lezers zullen blijven hangen.

Als je dat niet kunt doen, maak je tekst dan op zijn minst relativerend. En als je dat niet kunt doen, maak het dan niet saai.

Niets doet lezers immers sneller afhaken dan saaie teksten.

Hoe vermijd je dat? Een mix van persoonlijkheid en een slimme opbouw in je verhaal:

  • Probeer alliteratie of strategisch rijmen en herhalen.
  • Gebruik zinnen van verschillende lengtes om ritme te creëren. Het werkt!
  • Schrijf actief, zodat je tekst meer energie uitstraalt.
  • Probeer je formele toon te veranderen in een geïnformeerde, maar casual toon. We zijn meer betrokken als we het gevoel hebben dat we met een vriend aan het praten zijn.
  • Als je styleguide het toelaat, laat dan je persoonlijkheid zien. Vertel miniverhalen of anecdotes, geef een mening of deel een grap of twee.
  • Gebruik zintuiglijke teksten; het geeft de lezer het gevoel dat hij/zij bij je is. “maak een rode klaproos in een zee van grijze inhoud”.
  • Vergeet niet om de AIDA-formule (Attention, Interest, Desire, Action) te gebruiken om lezers aan je te binden. Probeer bijvoorbeeld een verrassende vraag of een verhelderend feit als inleidende zin.

Het belangrijkste is dat je je eigen gebrek aan energie niet terug laat komen in je tekst. Het is het schrijfequivalent van “laat ze niet zien dat je zweet.” Als je lezer kan voelen dat jij je verveelt, zal hij dat ook doen.

Verdien het vertrouwen van je lezers

Wat komt er in je op als je denkt aan vertrouwen wekken? Denk je aan getuigenissen? Certificeringssymbolen? Hoe zit het met het gebruik van de juiste “jouw”?

Leek dat laatste je wat vreemd? Dat zou het niet moeten zijn. Een verkeerde formulering, grammatica of spelling vertelt je publiek dat je niet gezaghebbend bent.

Waarom is dat slecht? Lezers die je niet vertrouwen zullen niet naar je linken of je content delen. Sterker nog, ze zullen het waarschijnlijk niet eens afmaken.

Dit is geen nieuwe informatie, maar het is makkelijk te vergeten als je gefocust bent op het grote geheel. Dus zorg ervoor dat je betrouwbaar overkomt door:

  • Consequent te blijven met grammatica, spatiëring, spelling en interpunctie.
  • Overdreven taalgebruik achterwege te laten: intensiveringen als “heel erg” of “echt waar” zijn meestal overbodig.
  • Je uitdrukkingen en gezegdes dubbel te controleren.
  • Je tekst hardop lezen om fouten te ontdekken, en het dan door iemand anders laten redigeren.
  • Afgezien van het lesje Nederlands, moet je ook je bronnen citeren. En schrijf, indien mogelijk, over onderwerpen die je kent – zo is het makkelijker voor lezers om jou te vertrouwen. Als je over iets moet schrijven waar je niet bekend mee bent, onderzoek dan wat er al over geschreven is. En ga dan aan de slag! Soms is een geïnformeerde mening van buitenaf precies wat een onderwerp nodig heeft.

Schrijf met een doel

Hint: het aantal woorden tellen niet als doel. Evenmin als het richten op een trefwoord.

Er is een populair lesboek over retorica genaamd “Alles is een argument”, en alles wat je moet weten staat daar op de omslag. Je schrijven moet ergens voor staan, en dat iets is je doel. Als je dat vanaf het begin weet, wordt alles een stuk eenvoudiger, van het opstellen van oproepen tot actie tot het targeten van long tail keywords.

Als je niet weet wat je doel is, probeer het dan te omschrijven als intentie. Het kan helpen om ook te denken aan de drie typen zoekintentie (navigatie, informatieve en transactionele zoekopdrachten). Bijvoorbeeld, misschien is je bedoeling om jouw lezers te informeren over de waarde van kwalitatieve copywriting.

Als je eenmaal weet wat je doel (of bedoeling) is, moet elk woord, elke zin en elke oproep tot actie in de richting van dat doel wijzen. Als woorden je budget zouden zijn, is je doel de allesbepalende bottomline.

Als je moeite hebt om je doel te bepalen, probeer dan het omgekeerde piramidemodel dat journalisten gebruiken. De belangrijkste informatie komt eerst in je tekst, daarna ga je verder met details en ondersteunende informatie. Dit dwingt je om meer to-the-point te zijn met waar je echt over schrijft.

Maak je tekst gemakkelijk te lezen

Onze aandachtsspanne is zo goed als verdwenen. Dus om lezers aan het lezen te houden, moet je tekst scanbaar en verteerbaar zijn.

Hoe doe je dat? Maak je alinea’s niet langer dan vijf tot zeven zinnen (of minder als je zinnen extra lang zijn). Gebruik vette koppen om ideeën van elkaar te scheiden, en deel dingen op in lijsten met opsommingstekens als dat mogelijk is.

Dit kan ook nuttig zijn bij het zoeken. Als je me niet gelooft, kijk dan maar eens hoeveel snelle antwoorden uit grafieken en lijsten worden gehaald.

Last but not least: gebruik beeldmateriaal om je bericht op te breken. Vooral in het tijdperk van Instagram, is het essentieel.

En daar heb je het! Lezer-vriendelijke teksten schrijven die je helpen hoger te scoren hoeft niet moeilijk te zijn. Sterker nog, ik durf te wedden dat je het eerder onder de knie hebt dan je denkt. Succes!

Scroll naar boven